The Hands of Orlac
Om filmen
Tittel: The Hands of Orlac
Premiere: 1924-10-01
Varighet: 1t 34min
Sjanger: Skrekk
Aldersgrense: 15
Regissør: Robert Wiene
Basert på en roman av medisinsk-horror-forfatteren Maurice Renard, tegner filmen et portrett av den langsomme, mentale oppløsningen til en konsertpianist (Conrad Veidt). Etter en katastrofal togulykke blir hendene hans amputert og erstattet med hendene til en henrettet morder. Da Orlacs far myrdes av de døde hendene, føres han inn i en spiral mot galskap. The Hands of Orlac er en herlig forvridd thriller som blander gotisk skrekk med de visuelle og sceniske uttrykksformene fra tysk ekspresjonisme. Filmens fokus på hender grenser mot å være fetisjerende, og dette er nok det nærmeste vi kommer Cronenbergs-bodyhorror fra 1920-tallet! TG Før filmen gir Alexandre O. Phillipe en lengre innledning, hvor han utforsker hendenes betydning og deres rolle i skrekkens verden.
---------------------------- Based on a novel by medical-horror writer Maurice Renard, the film paints a portrait of the slow mental disintegration of a concert pianist (Conrad Veidt). After a catastrophic train accident, his hands are amputated and replaced with those of an executed murderer. When Orlac’s father is murdered by the dead hands, he is drawn into a spiral of madness. The Hands of Orlac is a delightfully twisted thriller that blends Gothic horror with the visual and performance styles of German Expressionism. The film’s focus on hands borders on fetishistic, making it perhaps the closest we get to Cronenberg-style body horror from the 1920s! TG Alexandre O. Phillipe gives a longer introduction before the film, where he talks about hands and their role in horror.